Lakipalvelut potilaille hoitovirheiden ja potilasvahinkojen tilanteissa
MediLaw avustaa potilaita hoitovirheisiin, potilasvahinkoihin, muistutuksiin ja kanteluihin liittyvissä asioissa. Tarjoamme oikeudellista apua potilaan ja omaisten tueksi tilanteissa, joissa hoidon laatu, päätökset tai kohtelu herättävät kysymyksiä. Ensimmäinen puhelinneuvottelu on maksuton.
1. Hoitovirheet ja potilasvahingot
2. Muistutus ja kantelumenettely
3. Tahdosta riippumaton psykiatrinen hoito ja M3-hoitoonmääräämispäätös
4. Hallinto-oikeuteen ja korkeimpaan hallinto-oikeuteen tehtävät valitukset
5. Kaikki muut terveydenhuoltoon ja potilaan oikeuksiin ja itsemääräämisoikeuteen liittyvät oikeudelliset kysymykset
6. Hakeutuminen hoitoon ulkomaille
Avustamme potilaita ja asiakkaitamme kaikissa terveydenhuoltoon liittyvissä oikeudellisissa kysymyksissä. Keskeisiä terveydenhuoltoon ja sairaanhoitoon liittyviä oikeudellisia ongelmia ovat esimerkiksi potilasvahinkoon ja epäiltyyn hoitovirheeseen tai laiminlyöntiin liittyvät kysymykset. Lisäksi avustamme potilaan kohteluun, hoitoon pääsyyn tai hoidon saatavuuteen liittyvissä kysymyksissä.
Avustamme tahdosta riippumattomaan hoitoon määrättyjä asiakkaita sekä hallinto-oikeudessa että korkeimmassa hallinto-oikeudessa. Muutoksenhakuaika tahdosta riippumattomaan hoitoon määrätyllä potilaalla on 14 vrk pidättävän M3-hoitoonmääräämispäätöksen tiedoksiannosta.
Meillä kaikki tapaukset arvioidaan yhteistyössä asiakkaan, lakimiehen ja erikoislääkärin kanssa. Ole yhteydessä, jos tarvitset neuvoja tai haluat meidän avustavan muistutuksen, kantelun, potilasvahinkoilmoituksen tai tutkintapyynnön laatimisessa.
Avustamme myös kaikissa Kelan päätöksiin ja ratkaisuihin liittyvissä muutoksenhakuasioissa. Näitä ovat esimerkiksi Kelan etuuksiin esimerkiksi sairauspäivärahahakemukseen tai kuntoutustukeen liittyvät oikaisuvaatimukset ja valitukset tilanteessa, jossa Kela on hylännyt asiakkaan hakemuksen.
Avustamme muistutuksen ja kantelun laatimisessa joko terveydenhuollon yksikköön, aluehallintoviranomaiselle tai Valviralle. Ota rohkeasti yhteyttä, jos epäilet että potilaan tutkimukseen tai hoitoon on voinut liittyä potilasvahinko, hoitovirhe tai laiminlyönti tai olet tyytymätön terveydenhuollon yksikössä saatuun kohteluun tai tietosuojaan liittyvään kysymykseen. Avustamme potilaan tutkimukseen tai hoitoon tai näiden laiminlyöntiin liittyvän tutkintapyynnön laatimisessa, jonka jälkeen poliisi tutkii, onko asiassa syytä epäillä rikosta.
Oletko huolissasi FinRegistry-valmisaineistosta? Avustamme kieltoilmoitusten laatimisessa ja neuvomme mihin kaikkiin viranomaisiin ja rekisterinpitäjiin kansalaisen tulee olla yhteydessä kieltoilmoitusten osalta. Tietojen käytön kieltäminen on jokaisen oikeus. Tämän oikeuden käyttäminen on tehty tarpeettoman vaikeaksi ja kansalaisen tulee itse selvittää, millä tavalla tietojen käytön kieltäminen tulee tehdä. Lisäksi toisiolain (Laki sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä 552/2019) osalta tietojen käytön kieltoilmoitus ja vastustamispyyntö tulee tehdä suoraan muille toisiolain 6 §:ssä tarkoitetuille toimijoille: sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjille, kuten hyvinvointialueille, sosiaali- ja terveysministeriölle, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle (THL), Kansaneläkelaitokselle (Kela), Valviralle, aluehallintovirastoille, Työterveyslaitokselle, Fimealle, Tilastokeskukselle ja Eläketurvakeskukselle. Näin ollen kansalaisen tulee tehdä yhteensä 12 vastustamispyyntöä eri viranomaisille ja rekisterinpitäjille. Avustamme ja neuvomme tarvittavien tietojenkäytön kieltoilmoitusten laatimisessa.
Hoitoon ulkomaille
Avustamme asiakkaitamme hoitoon hakeutumisessa ulkomaille esimerkiksi Saksaan. Suomen kansalaisella on oikeus hakeutua kiireettömään hoitoon ulkomaille. Kela korvaa osan hoidosta, mikäli potilaan tutkimus ja hoito kuuluu Suomessa julkisen terveydenhuollon palveluvalikoimaan. Palveluumme sisältyy esimerkiksi hoitopaikan etsiminen, yhteydenpito ulkomaalaiseen sairaalaan, asiakkaan neuvonta ja tarvittaessa avustaminen paikan päällä esimerkiksi saksalaisessa sairaalassa.
Katso lisätietoja https://www.kela.fi/hoitoon-hakeutuminen-ulkomaille-tai-suomeen
Mitä hoitovirhe tarkoittaa?
Hoitovirhetilanteet ovat potilaalle usein vaikeita ja henkisesti raskaita. MediLaw Lakipalvelut on erikoistunut terveydenhuollon oikeudellisiin kysymyksiin ja potilaan oikeusturvaan. Autamme arvioimaan, onko kyseessä hoitovirhe, ja ohjaamme potilasta koko prosessin ajan. Lakimiehemme (OTM, luvan saanut oikeudenkäyntiavustaja) käy läpi potilasasiakirjat ja konsultoi tarvittaessa erikoislääkäriä. Laadimme potilasvahinkoilmoituksen Potilasvakuutuskeskukselle ja huolehdimme tarvittavasta lisäselvityksestä. Tarvittaessa laadimme myös muistutuksen aluehallintovirastolle (AVI) tai Valviralle. Jos virhe on aiheuttanut vahinkoa, autamme hakemaan korvauksia hoitovirheestä aiheutuneista kuluista, ansionmenetyksestä ja kivusta ja särystä. Kaikki toimeksiannot hoidetaan luottamuksellisesti ja kustannustehokkaasti. MediLaw tarjoaa potilaille koko Suomen kattavat lakipalvelut. Alustava puhelinneuvottelu (n. 20 min) on maksuton.
Milloin potilasvahinko on sattunut?
Potilasvahinko voi syntyä, kun hoito, tutkimus tai diagnoosi poikkeaa hyväksytystä terveydenhuollon käytännöstä ja aiheuttaa vahinkoa potilaalle. MediLaw Lakipalvelut auttaa potilaita laatimaan potilasvahinkoilmoituksen ja kokoamaan tarvittavat asiakirjat. Selvitämme, täyttyvätkö potilasvahingon tunnusmerkit ja onko korvauksen hakeminen perusteltua. Tarvittaessa laadimme valituksen Potilasvakuutuskeskuksen päätöksestä Potilasvahinkolautakuntaan tai hallinto-oikeuteen. Käytämme asiantuntijalääkäreitä, jotta oikeudellinen ja lääketieteellinen arvio ovat yhteneviä. Näin varmistamme, että asiakkaamme saavat oikeudenmukaisen korvauksen ja heidän oikeutensa toteutuvat.
Milloin muistutus kannattaa tehdä?
Jos potilas on tyytymätön saamaansa hoitoon, hänellä on oikeus tehdä muistutus hoitoyksikölle tai valvontaviranomaiselle. MediLaw Lakipalvelut auttaa laatimaan perustellun muistutuksen Valviralle tai aluehallintovirastolle (AVI). Lakimiehemme varmistaa, että muistutuksessa tuodaan esiin kaikki olennaiset tapahtumat ja todisteet sekä viittaukset soveltuvaan lainsäädäntöön. Tarvittaessa avustamme myös jatkokäsittelyssä, jos asia etenee hallinto-oikeuteen. Hyvin laadittu muistutus on usein ensimmäinen askel oikeuden toteutumiseen. Autamme sinua laatimaan sen asiantuntevasti ja tehokkaasti.
Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisätietoja.
MediLaw Lakipalvelut
email: info@medilaw.fi
p. +358 45 787 16006
Asiakirjat pyydetään lähettämään sähköpostilla
email: asiakirjat@medilaw.fi